top of page

להגדיר את הפדגוגיה מחדש בעידן הבינה המלאכותית - מודל SAMR

עודכן: 2 באוק׳ 2023

לאחרונה נשאלתי איך מצליחים לשנות בצורה משמעותית את הפדגוגיה בעידן הבינה המלאכותית,

ונזכרתי במודל SAMR מאת ד"ר רובן פנטדורה.


מודל SAMR מתאר ארבע אפשרויות לשילוב טכנולוגיה בכיתה:
החלפה (Substitution),
שדרוג (Augmentation),
שינוי (Modification),
והגדרה מחדש (Redefinition).

בסרטון הזה- תוכלו לצפות בראיון עם ד"ר רובן פנטדורה



אני אדגים בצורה פשוטה את הפעולה ויישום דיגיטלי בעידן שלפני הבינה המלאכותית, כזה שכולנו כבר משתמשים בו, ולצידו דוגמאות לאותה פעולה תוך יישום כלי המשלב בינה מלאכותית.


לשם הנוחות הדוגמה שכאן מתייחסת לפעולת הכתיבה כתיעוד של הלמידה, כפעולה התומכת בזיכרון הקצר והארוך וכאמצעי לעיבוד המידע על-ידי הלומדים. בנוסף, הטקסט הכתוב יהיה במקרים רבים תוצר של למידה.


1. החלפה (Substitution) כתיבה היא אחת הפעולות הבסיסיות שאנחנו עושים בשגרת הלמידה. יש הקושרים אותה לעיבוד המשלב תנועת היד, קליטה של מידע דרך הראייה וכן עיבוד עמוק יותר שנעשה עקב הצורך לשכתב, לפרש ולהדגים את התוכן הנלמד בדרכים חדשות. פעולות אלה מגבירות את הזכירה והלמידה העמוקה של המידע. בטכנולוגיית "ניירות" כתבנו במחברת נקודות מרכזיות של התוכן שלמדנו, הוספנו איורים או דיאגרמות, לעיתים אפילו שילבנו מפות חשיבה וערכנו סימונים במרקרים צבעוניים לפי הצורך. טכנולוגיה דיגיטלית להדגמת "החלפה" של כתיבה בעידן הטכנולוגי: הטכנולוגיה שכבר נמצאת בכיתות בשגרה כוללת יישומים שונים: מחברת OneNote או GoogleDocs או Word וכדומה. אני לא טוענת כאן שהטכנולוגיה הזו חפה משילוב של בינה מלאכותית. להיפך, לאחרונה אנחנו רואים כניסה של יותר אפשרויות AI גם אליהן.

נוכל לומר שברמה הבסיסית של החלפה, מדובר על הקלדה במקלדת ללא שימוש באפשרויות הרבות שהטכנולוגיה מזמנת. הדבר משול לשימוש בסיסי של תלמידים צעירים שרק רוכשים את המיומנויות הללו בכיתות היסוד ומתחילים להכיר את הכתיבה במסמך דיגיטלי תוך שימוש בעכבר ובמקלדת המחליפים את המחברת הפיסית. במקרים רבים למורה יותר נוח לקבל את העבודה המוגשת לה בדרך זו כי אינה צריכה להתמודד עם פענוח כתב יד. ילדים רבים מעדיפים לכתוב כך מסיבות של נוחות ויכולת לערוך (זה גם יותר נוח להעתיק מהויקיפדיה...). אני חייבת לציין שכתיבה דיגיטלית מייתרת את אחת הפעולות שמקדמות עיבוד קוגניטיבי עמוק- השרבוט. על-כך ניתן להרחיב את הקריאה בקישור כאן- שרבוט הוא כלי חשיבה רב עצמה.


2. שדרוג (Augmentation)

שדרוג פעולת הכתיבה שכבר מתרחשת בקובץ דיגיטלי כגון מחברת דיגיטלית או מסמך WORD כולל גם: תיקון אוטומטי של מילים, הצגת מילים חלופיות, תרגום, עריכה בקלות ובנוחות, שימוש בקבצים בענן שניתן לגשת אליהם מכל מכשיר, הוספה נוחה של ייצוגים חזותיים, הקלטה של טקסט במקום להקליד אותו, הוספה של קישורים חמים, הטמעה של סרטונים, שיתוף מחברת או מסמך בין כותבים שונים- כתיבה שיתופית ועוד.

יישומים נוספים המשולבים באלו שהזכרתי יכולים להיות קשורים בתרגום. לדוגמה Grammarly, יכולה לסייע מאוד בשדרוג תוצר הכתיבה, בעיקר כשמדובר בכתיבה באנגלית לדוברי שפת אם עברית. היישום הספציפי הזה "מתלבש" על הWORD וגם על תוכנת המייל ומסייע בכתיבה בשפה האנגלית. כמובן שניתן להשתמש בו גם בגרסת האינטרנט. שילוב הטכנולוגיות הללו בכיתה מקדם אוריינות דיגיטלית בממדים של שיתופיות , תפעול יישומים, אוריינות מידע ומאפשר שכלול יכולת הלומדים לפתור בעיות בסביבה דיגיטלית. כמו-כן, אפשרויות רבות שטמונות בטכנולוגיות הללו מקדמות הוגנות ושיוויון בכיתה, משום שהן מאפשרות לתלמידים לבחור את הדרך המתאימה להם לקלוט, לעבד או להציג מידע בהתאם לעקרונות UDL- עיצוב אוניברסלי ללמידה- על הגישה הנפלאה הזו אני ממליצה לקרוא עוד בפוסט הזה. לדוגמה, תלמיד יכול להקליט את תשובתו אם הוא מתקשה בהקלדה או בכתיבה על דף, וכן יכול לבחור להאזין להוראות במקום לקרוא אותן. 3. שינוי (Modification)

*אני יודעת שציפיתם שאשאיר את יישומי הבינה המלאכותית לשלב האחרון של הגדרה מחדש. אבל אני רוצה לטעון כאן שאנחנו מתחילים רק להבין מהי אותה הגדרה מחדש וזה עדיין מוקדם להחליט על כך.

במקום זאת, אני מתייחסת לכתיבה ותהליך עיבוד הידע בסיוע יישומי בינה מלאכותית מסוג Text to Text המסוגלים לבצע את הפעולות הללו: סיכום אוטומטי, השלמת משפטים, הצעת ראשי פרקים, עריכה אוטומטית, בדיקת איות, שינוי של טון הטקסט או משלב לשוני לפי הנמענים שלו ועוד.

ברמה הכי בסיסית אני רוצה להציע שימוש בסיכום אוטומטי של טקסט דבור (זה לא תמלול). לדוגמה- היישום Otter.ai מאפשר למשתתפי פגישת למידה תיעוד סימולטני של כל הדברים הנאמרים, סיכום שלהם באופן אוטומטי והצגת הסיכום למשתתפים שייכנסו לתהליך מאוחר יותר וירצו לא להשאר מאחור. היישום מחובר לצ'אט אינטראקטיבי שיודע לענות על שאלות בנוגע לפגישה, לספק נקודות עיקריות ולסייע למשתתפים לעבד ולהפיץ את הידע החדש שלמדו. היישום הנ"ל לא פותח להקשרי למידה, אך ישנם יישומים דומים בסביבת ההפעלה מייקרוסופט טימס הזמינות לבתי-הספר. שיחת הוידאו של Teams יכולה להיות מוקלטת, מתומללת ומסוכמת באותו האופן ולספק לקבוצת הלמידה סיוע משמעותי בהתקדמותה בחקר נושא בו היא עוסקת.


כל שאר הפעולות (השלמת משפטים, הצעת ראשי פרקים, עריכה אוטומטית, בדיקת איות, שינוי של טון הטקסט או משלב לשוני לפי הנמענים שלו), מסייעות בתהליכי כתיבה כחלק ממסע הלמידה האישי או של קבוצת לומדים, כבר כלולות ביכולות המדהימות של ChatGPT בגרסת 3.5 שיצאה לעולם בנובמבר 2022.


אני יודעת שהמילה שינוי קטנה מאוד לתיאור הדרמה... אבל בכל זאת אתאר את השינוי המתחולל במשפט "הטכנולוגיה כותבת יחד איתנו". ומה היא בדיוק כותבת? הכל!

הצ'אט כותב ברכה ליום הולדת, ממשיך בסיוע בהכנת מערכי שיעור, הצעות למתכונים, לטיולים, לפתרון בעיות מכל תחום, לכתיבת חיבורים בכל נושא שהמידע עיו מצוי ברשת האינטרנט, לייעוץ משפחתי או זוגי, לבניית תוכניות עסקיות, למהלך לקראת שדרוג קריירה ועוד.


אני ממליצה על מגוון של כלים המבוססים על הצ'אט לכתיבת מערכי שיעור ואפילו קורסים שלמים. אתן.ם מוזמנים לנסות את:

  • רובי הבוט- מצוין לכתיבת מערכי שיעור (ועד הרבה דברים) בעברית

  • נולדג'- nolej.io אתר שמייצר קורס שלם עם כל הרכיבים שלו מקובץ או סרטון שתתנו לו

  • אתר שיוצר קורסים ממשפט או מילים בודדות- Tutorai.me

זכרו שחשוב מאוד לשמור על עקרונות הכתיבה ביחד עם הצ'אט ולא להסתמך עליו באופן בלעדי. יש לו הרבה הטיות וצריך לבקר את כל התוצרים המתקבלים ממנו.

לפניכם מודל השימוש הבטוח בChatGPT:

דוגמה לשימוש חכם בצאט GPT

למרבה הצער, חדשות לבקרים אנחנו שומעים על כך שמודלי שפה Large Language Models גדולים אלה יחליפו אותנו, הכותבים האנושיים, ויכחידו מקצועות כמו עיתונאים, בלוגרים, כותבי נאומים ועוד. אבל (כרגע) אין מה להלחץ! החדשות הטובות הן שכותבים טובים - כאלה שיש ערך לרעיונות שלהם- לא יוחלפו. אבל, כדאי שייעזרו במודלים הללו ויקצרו את זמן התחקיר, יקבלו סיוע בתרגום וישתמשו באלפי דרכים יצירתיות במודלים מבוססי הבינה המלאכותית.

אני טוענת שעלינו לגייס כעת את כל היצירתיות שלנו כדי להמציא מחדש את הפעולות שנגדיר כחיוניות למעגל הלמידה, ונתחיל להמציא מחדש את התהליכים הללו באמצעות הכלים החדשים. אם לא נזוז מספיק מהר- באמת יחליפו אותנו.

ולא משנה באיזה מקצוע אתן.ם!


וגם, מורים החוששים שמודל למידת המכונה הפוך את התלמידים לזומבים שלא מסוגלים לכתוב מילה... יכולים לאמץ שלל כלים שעשויים לסייע להם לזהות אם התלמיד כתב בעצמו את העבודה או שזו עבודה שנעשתה בלעדית על-ידי הצ'אט. לדוגמה, אם ישתמשו בכלי הזה OPEN AI AI classifier הם יוכלו לקבל מושג (בעיקר אם הטקסט באנגלית). רעיונות נוספים שהגו מורים הם לבקש מהתלמידים להציג את עבודתם בע"פ לכיתה. באופן הזה, ניתן לנחש שהם יקפידו להתכונן ולהכיר היטב את הנושא. רמז נוסף למורים לזיהוי משתמשי הצ'אט- פעמים רבות הטקסט כולל "עובדות" מומצאות, חוסר בבהירות ברצף הכתיבה והיעדר רעיונות מקוריים, או כל השלושה יחד. שיהיה בהצלחה.


אם סיימנו את שלב ה"שינוי" במודל SAMR בכך שאמרנו שבכל הקשור לכתיבה, יש לנו עוזר כתיבה חדש שממש מערער על הסדר הקיים, אז איך עוד נוכל לחדש ולהמציא? מה הדבר המתקדם יותר?

4. הגדרה מחדש (Redefinition)


אני מציינת בזהירות המרבית, שמורים וירטואליים הם החידוש של כניסת מערכות בינה מלאכותית לחיינו. הן מאיימות על תפקיד המורה, ולא מרבים לדון בהן. לדוגמה- Read&Write הוא כלי תמיכה לכתיבת חקר או טקסטים למשימות יומיומיות כמו קריאת טקסט בקול רם, הבנת מילים לא מוכרות, מטלות חקר והגהה של עבודה כתובה באנגלית.


כאן, לדעתי, יש צעד אחד נוסף לקראת הגדרת הכתיבה מחדש על ידי הכנסת דמות וירטואלית שמתפקדת כמו מורה אמיתית. למי ששאל מה נעשה בעת שחסרות בישראל 4,500 מורות ומורים- אולי כעת יש תשובה?

בפוסט הקודם "מי מפחד מבינה מלאכותית" הצגתי לכם סרטון של קהאן אקדמי בדיוק על אותה המשבצת- מורה וירטואלי- קאהן אמיגו- המלווה את הלומד בעת שהוא לומד בקורס מקוון.


בנוסף, בפוסט קודם על סקרנות הצגתי את הפיתוחים של רובוטים חברתיים על-ידי ד"ר גורן גורדון באוניברסיטת תל-אביב- זו עוד דרך לשדרג את צוות ההוראה בכיתות שלנו, דווקא בגיל הצעיר.


האתגר הזה רק בתחילת הדרך, לטעמי.

לכן, אני מזמינה אתכן, יחד איתי להגדיר מחדש את שילוב הטכנולוגיה בכיתות באופן הבא:

  • בחרו פעולה בתוך ההקשר בו אתן.ם עובדים או לומדים,

  • חפשו יישום מבוסס בינה מלאכותית

  • והמציאו מחדש את הפעולה הזו.

ואנא ספרו לנו על כך.

אני עוסקת בהדרכת אנשי חינוך. הפעולה שאני בחרתי היא "הדרכה".

אני המצאתי עבור עצמי את ההדרכה לאנשי חינוך בעידן הזה.
יצרתי קורס לאנשי חינוך שלוקח את היזמות, היצירתיות וחשיבת העתיד כאמצעים להמצאת החינוך מחדש בעידן הבינה המלאכותית. קראו על הקורס כאן.

אז אם גם לכם חשוב להתמקצע בדרך הזו, לקראת שנה הבאה...


אל תהססו לפנות ולהזמין קורס בקישור כאן


אשמח מאוד אם תצרו איתי קשר ותשאירו פרטים וכן בצעו הרשמה לחברות Log In באתר כדי להיות מנויים לאתר ולהשתתף בשיח בנושא הפוסט.


בנוסף, זכרו שניתן להזמין הרצאה מעוררת השראה גם בנושא ChatGPT טכנולוגיה וחדשנות בחינוך היום.


בהצלחה מורי המאה ה-21!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page