top of page

מי מפחד מבינה מלאכותית?

עודכן: 16 במאי 2023


התמונה האיקונית שצילם ניל ארמסטרונג את באז אלדרין במשימה הראשונה לירח, אפולו 11 | NASA
התמונה האיקונית שצילם ניל ארמסטרונג את באז אלדרין במשימה הראשונה לירח, אפולו 11 | NASA

אם- החללית אפולו 11, שכוח העיבוד שלה נמוך משמעותית מהסמארטפון שלכם, הגיעה לירח מקור: הידען, לאן ניתן להגיע עם כוח החישוב של מודלים הבינה המלאכותית שמפתחות ענקיות הטכנולוגיה Open AI, Google ואחרות?

חלוצי החלל סמכו על הטכנולוגיה שתישא אותם במסע אל מחוץ לאטמוספירה ועד לירח.

בדומה להם, גם אנחנו כיום, יוצאים מגבולות הבינה האנושית למסע שפוגש בינה מלאכותית. במובן הזה, בינה מלאכותית היא "האני הקולקטיבי האנושי" בעטיפה מרשרשת ובאריזה המתאימה את עצמה לכל דרישה. כמעט ג'יני מהאגדות.


כן, זה מפגש מאוד מרגש עם "אני קולקטיבי אנושי" יישומי לגמרי. כל מה שעשינו עד היום לבד, בעבודה, בלימודים, נוכל כבר כעת לבצע יותר טוב ויותר מהר. קיבלנו את מכפיל הכוח לו ציפינו. אותו דרשנו מתעשיית ההייטק (מתוך גישה אוטופית שהטכנולוגיה תפתור את כל מה שקלקלנו ותאפשר לנו להמשיך לשגשג). לדוגמה-"קבוצת חוקרים מהדסה בהובלתו של ד"ר שי רוזנברג הצליחה לפתח אלגוריתם בינה מלאכותית לזיהוי קבוצת מוטציות שגורמות לסרטן בגן המעורב ב-50% מהגידולים הסרטניים באוכלוסייה. בכך, יתאפשר בעתיד טיפול מותאם אישית לנשאי מוטציות אלה". מקור- הארץ


"הנפט החדש" הוא בינה מלאכותית שלמדה את (כמעט כל) הידע האנושי ומאפשרת לנו להשתמש בחוכמת ההמונים לתועלתנו.

לצד האוטופיה הזו, לנו, כאנשים עובדים וכאנשי חינוך יש המון חששות מהשינוי הצפוי.


עולם התעסוקה נמצא כרגע ברעידת אדמה, עם צפי ל 300 מיליון אנשים שיאבדו את מקור פרנסתם. רבע מהעובדים בישראל! מקור: דה מרקר

עולם בחינות ההסמכה נחרד מכך שהצאט המפורסם מסוגל להצליח הרבה יותר מבני אדם בחינות הסף של רופאים, עורכי דין ובחינות הקבלה לאוניברסיטה. מקור: How Smart is ChatGPT?

ומה מאיים על המורים? ChatGPT יכול בקלות לבצע כל משימה של סיכום, עיבוד, ארגון וכריית מידע מהרשת. קשה עד בלתי אפשרי לתפוס את התלמידים "מעתיקים" ומרמים בכתיבת עבודות. וזאת בעת שמערכת החינוך מיישמת מעבר הדרגתי מבחינות בנייר ועט לבחינות מקוונות או עבודות חקר. איך מורים יכולים לסמוך על התלמידים שלמדו בעצמם? שהידע בעבודה הוא שלהם ולא של המכונה?

  1. האם הבינה המלאכותית תחליף את המורים בתחומי למידת ידע ומיומנויות? סאל קהאן בהרצאה מעוררת השראה מספר על עוזר למידה אישי בשם אמיגו שיפתור אחת ולתמיד את הבעיה של המחסור במורים. לא רק מחסור, אלא הוא מציג לנו את האפשרות הזמינה (כרגע) לתת מורה לכל תלמיד. מורה מעולה, ששואל שאלות מנחות ויודע בדיוק מתי ואיך לסייע לכל תלמיד. חלום! כדי להכין מערכי שיעור וללוות את הלמידה של כל תלמיד- כנראה שלא נצטרך מורים.


2. ומה קורה מבחינת ערכים חינוכיים? אני מתכוונת לחיים משמעותיים בחברה אנושית שחבריה ערבים זה לזה? האם תלמידים יוכלו להיעזר בבינה מלאכותית כדי ליצור קשרים חברתיים או כדי למצוא את הייעוד שלהם ולהיות מאושרים? (לדעתי- זו מטרת החינוך בעבר, בהווה ולתמיד)

לדעתי, לא ניתן למסור בידי המכונה לחנך לערכים של תרומה ונתינה הנדרשים לחיים בחברה אנושית, להשגת אושר ומשמעות במובן הרגשי. אבל, מסתבר שהיוועצות לגבי מסלול קריירה הפך נושא לגיטימי לשיחה עם ChatGPT. זה מאוד נעים לשוחח עם מישהו ממש ידען, בכל תחום, ולבקש ממנו עצה. הוא קשוב לנו, מקבל מאיתנו מידע ויכול לתת לנו תשובות מעניינות שאנחנו אפילו נאהב ליישם.


מומחים מזהירים אותנו שתקשורת עם המכונה בשפה טבעית עלול לייצר איום חדש- המכונות יכולות לשכנע אותנו שהן אנושיות ואנחנו יכולים לפתח כלפיהן רגשות. מקור: N12

כדי להתמודד עם האתגר העתידי הזה, חשוב לצייד את התלמידים שלנו בכלים מעשיים וידע על האופן בו מנהלים מערכות יחסים ולהרבות בפרקטיקות שמתרגלות אותם בשימור מערכות יחסים עם בני אדם אחרים.

עידן האינטרנט, ובעיקר ימי הסגרים בתקופת הקורונה הגבירה את בעיית הבדידות. תפקידנו כמחנכים בעידן הבינה המלאכותית להקדיש יותר לפעולות שמקדמות יכולות בין אישיות ותוך אישיות. לדוגמה- ספורט, ציור, מיינדפולנס, משחקים חברתיים, דיון, מוסיקה, כתיבת יומן או בלוג אישי, סדנאות תמיכה, עיסוק ברגשות אנושיים וכלים רגשים, חזרה לטבע.



ולסיכום- קפצו למים והתחילו לשחות!

אני חברה בימים אלה ביותר מעשר קבוצות וואצאפ של מורים ומורות נלהבים, שכבר חצי שנה משתוללים בכייף עם עשרות כלים מגניבים ממש. אני מזמינה אתכם להצטרף אלינו כאן.

למעמיקים שבכם/ יש זמן פנוי ללמידה/ סקרנים ממש.. אני ממליצה להכנס לסדרת ההקלטות של פריזמה

במידה ואתם רוצים.ות לבחון כלים שונים שקשורים לעבודה החינוכית- אנא הכנסו למאגר של מופ"ת


אני בטוחה שיש הרבה מה לדון ביחד בנושאים הללו. את המשך הדיון אני מציעה לקיים בקבוצת הוואצאפ החדשה של האתר


אשמח מאוד אם תצרו איתי קשר ותשאירו פרטים וכן בצעו הרשמה לחברות Log In באתר כדי להיות מנויים לאתר ולהשתתף בשיח בנושא הפוסט.


בנוסף, זכרו שניתן להזמין הרצאה מעוררת השראה גם בנושא ChatGPT טכנולוגיה וחדשנות בחינוך היום.


בהצלחה מורי המאה ה-21!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page