top of page

"בינה בכיתה"- גישה יזמית לשילוב AI בחינוך

עודכן: 21 באוג׳ 2023


איך ננצל את יכולות עיבוד המידע של המכונה כדי להציל את עתיד האנושות? באמצעות אימוץ גישה יזמית בחינוך בעידן הבינה המלאכותית

במפגש שנתתי לקבוצת אנשי חינוך במסגרת כנס משרד החינוך בנושא בינה מלאכותית השתתפו מורות מהמחזור הראשון של קורס שפיתחתי. בקורס יש יותר ממרכיב אחד של חדשנות בפיתוח מקצועי, רלוונטיות ופריצת דרך:



  • בקורס השתתפו מורים עם תלמידיהם (כן, מה שקראתם), 10 קבוצות מבתי-ספר שונים

  • הקורס התקיים מרחוק ומקרוב במודל "אירוויזיון". כלומר, המורים והתלמידים נפגשו פיסית בביה"ס שלהם במקומות שונים בארץ, וההנחיה היתה בזום, מרחוק.

  • הקורס עבד במתודה של חשיבה עיצובית- התחלנו באתגר וחשבנו על פתרונות יצירתיים המשלבים כלי בינה מלאכותית רלוונטי

  • השתמשנו בכלי חשיבת עתיד ותרגלנו אותם באופן שיקדם את גיבוש הפתרון

  • התוצרים היו מודלים אותנטיים לשילוב בינה מלאכותית בכיתה או בבית-הספר בהתאם לאתגרים שהוגדרו מראש.

  • הלמידה של הפעלת הכלים עצמם התרחשה בקבוצות בין המפגשים באופן א-סינכרוני. כלומר, לא היה במפגשים הסינכרוניים עיסוק בהפעלת כלי AI ואופן העבודה איתו, אלא הסתמכנו בעיקר על יכולות דיגיטליות של המשתתפים (לעיתים התלמידים הם שהובילו את החלק הזה).

  • הקשבה לתלמידים כשותפים שווים, חדשנות, חשיבה יצירתית, יזמות ופריצת גבולות עמדו בבסיס ההתנסות.


בסרטון תוכלו לצפות בשלושה מודלים שפותחו במהלך הקורס:


מנטור כוכב (מלאכותי) לכל תלמיד.ה

המודל הראשון פותח על-ידי שירי חקלאי וצוות מורות ותלמידים מתיכון אליאנס בתל-אביב-יפו שהשתתפו יחד בקורס


שירי סיפרה ש"הרעיון שבא מהתלמידים,‬ ‫הוא שאותו כלי AI,‬ ‫יהיה בדמות שהתלמיד בוחר,‬ ‫ושהוא מעריץ,‬ ‫ושהוא אוהב.‬ ‫ואם אני מתקשה בעוד תרגיל‬ ‫שאני עושה וקשה לי אתו,‬ ‫אבל מסי, שאני מעריץ אותו,‬ ‫יושב לידי אומר לי כן אתה גדול,‬ ‫אתה תותח, אתה יכול לעשות את זה.‬ ‫או נועה קירל, או ג׳ון לנון,‬ ‫יושב לידי ואומר לי‬ ‫"כן, את יכולה, את מדהימה",‬ ‫אז זה ייצר אצלי,‬ ‫כמובן לדעתי ולדעת התלמידים,‬ ‫שזה רעיון שלהם לגמרי,‬ ‫הרבה יותר מוטיבציה לא לוותר ולהמשיך".

שירי ציינה אח"כ שהן קלעו לדעת גדולים, כי שבוע אח"כ התפרסם סרטון הטד הוויראלי על קאהן אמיגו. במה מדובר? פשוט קראו עוד בפוסט הזה- מי מפחד מבינה מלאכותית?.


קהילת תלמידים מלמדת AI

המודל השני פותח על-ידי קבוצת תלמידים והמורות רחל בראון-שגב,‬ ‫מבית ספר "רמת חן",‬ ‫בעיר רמת-גן, ‫ואתי מעיין רכזת התקשוב בבית הספר


רחל סיפרה במפגש על הקמת "קהילה‬ ‫של לומדים ולומדות משכבת ו'.‬ ‫מטרת הקהילה היא להיות נבחרת,‬ ‫שלומדת את כל הבינה המלאכותית....אנחנו בית ספר לאומנויות ומדעים,‬ ‫ויש המון המון תוצרים שתלמידים עושים,‬ ‫ומשימות הערכה ורצינו ליצור חיבור‬ ‫בין המשימות שמקבלים במקצועות רבי המלל,‬ ‫לבין אופי יותר ויזואלי.‬ ‫ אבל רצינו ויזואלי ממקום אחר, לכן אמרנו- בינה‬ ‫מלאכותית, משתלבת לנו מעולה.‬ ‫אז בנינו שיעור שמשלב AI. יונתן גפן נפטר‬ ‫לצערנו בדיוק באותו שבוע,‬ ‫באותו יום שהיה המפגש‬ ‫והחלטנו שאנחנו ביחד עם הנבחרת,‬ ‫מכינים שיעור לתלמידי שכבת כיתה ג'."

"הם בנו להם ממש שיעור‬ ‫שמסביר להם מה זה בינה מלאכותית,‬ ‫ואיך היא יכולה לעזור ולשפר את התוצרים‬ ‫שהם עושים ועושות.‬ ‫אז בתחילת השיעור, הנבחרת אמרו להם, אחרי שהתחילו להסביר‬ ‫"אתם יודעים מי כתב את הטקסט?"‬ ‫והילדים (מכיתה ג') ישר אמרו "בטח אתם חברי הנבחרת",‬ ‫

"הם ענו להם‬ ‫"לא, זה הבינה המלאכותית כתבה, נעזרנו..."‬ ‫והם היו מאוד גאים בעצמם,‬ ‫תלמידים בכיתה ו' שעומדים‬ ‫ומסבירים ומסבירות לכולם איך לייצר תוצרים חזותיים באמצעות קנבה ובינה מלאכותית.‬ ‫


בינה מוסיקלית בכיתה את המודל השלישי פיתחו שתי מורות אירית גרטל ואתי נייברג מתיכון מקיף ז' באשדוד.


אירית מספרת שהן ניסו לבדוק "איך אנחנו יכולים‬ ‫לסייע לתלמידים בחטיבת הביניים,‬ ‫בעלי סגנון לימודי בכישורים‬ ‫מוזיקליים ללמוד טוב יותר".

‬‫מה זאת אומרת?‬ ‫במשך שנים רבות רווחת במערכת החינוך התפיסה שההוראה הדיפרנציאלית‬ מצוינת לקידום כיתה הטרוגנית.‬ ‫אבל אנחנו בעצם רוצים לבדוק‬ ‫כיצד הוראה דיפרנציאלית,‬ ‫שמבוססת על סגנונות למידה שונים,‬ ‫תעזור לקדם למידה איכותית אפילו יותר,‬ ‫עם שימוש בפלטפורמות של AI.‬ אז אנחנו בעצם בחרנו להשתמש בכלי AI,‬ ‫שימוש בבינה מלאכותית‬ ‫ומשחקים מבוססי וידאו,‬ ‫שהשתמשו בtext to speech ב-Synthesia.‬ ‫וב-Wavtool.‬ ‫על ידי שימוש בשני הכלים האלה הם יכלו‬ ‫בעצם לבנות איזושהי פעילות,‬ ‫התלמידים יכלו לממש חלק אודיוטורי בעבודה שלהם.‬ ‫כשאני בוחנת ‫על מי עשוי להשפיע הפתרון,‬ ‫אז כמובן לתלמידים‬ ‫שיש להם יכולת אודיוטורית, מוזיקלית,‬ ‫זה יעזור להם.‬ ‫הפתרון טוב מבחינה מערכתית,‬ ‫יסייע לתלמידים מוזיקליים‬ ‫בגמישות והתייעלות.

‫וגם צפוי להעלות את המוטיבציה שלהם,‬ ‫לחזק היכולת שלהם באמצעות‬ ‫כלים של בינה מלאכותית.‬ ‫הם יקבלו מענה שמתאים להם,‬ ‫הם יהיו יותר פעילים ואקטיביים בשיעורים.‬ ‫ויפתחו כישורים ייחודיים שמתאימים להם.‬ ‫גם מבחינת המורים אנחנו רואים‬ ‫שזה יכול לעודד יצירתיות וכמובן,‬ ‫מחייב את המורים‬ ‫להיות יותר יצירתיים וגמישים".


התלמידים שהשתתפו בקורס סיפרו שזו פעם ראשונה שהם מרגישים משמעותיים, שמשתפים וחושבים יחד איתם, ועד הם סיפרו שמעולם לא למדו בדרך כזו.
המורים אמרו שהשיתוף של התלמידים בחשיבה על המודלים היווה פריצת דרך, וזה נכון בעיניהם לשתף אותם גם בהמשך בחשיבה על המצאת החינוך מחדש בעידן הזה.

תודות: חסי רן מנהלת פסג"ה תל-אביב-יפו תום הגלעדי סגן מנהלת הפסג"ה

כל המורים, המורות והתלמידים שיצאו איתי למסע.

אז אם גם לכם חשוב להתמקצע בדרך הזו, לקראת שנה הבאה...

אל תהססו לפנות ולהזמין קורס בקישור כאן

אשמח מאוד אם תצרו איתי קשר ותשאירו פרטים וכן בצעו הרשמה לחברות Log In באתר כדי להיות מנויים לאתר ולהשתתף בשיח בנושא הפוסט.

בנוסף, זכרו שניתן להזמין הרצאה מעוררת השראה גם בנושא ChatGPT טכנולוגיה וחדשנות בחינוך היום.

בהצלחה מורי המאה ה-21!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page