top of page

להיות אשה בעידן הבינה המלאכותית היוצרת

עודכן: 11 במרץ

לפני יומיים ציינו את יום האשה הבינלאומי. עצרתי רגע לחשוב מה זה אומר להיות אשה בעידן הבינה המלאכותית היוצרת? האם אני חיה בעידן שמעצים את האפשרויות שלי? או של ילדות ונערות צעירות הגדלות במציאות החדשה הזו? או שאני חיה בעידן שהופך להיות מסוכן יותר עבורנו הנשים?ֿֿ


DALL·E a genie in  a transparent bottle
DALL·E תמונה שנוצרה באמצעות

בואו נתחיל באירועים שפורסמו בכלי התקשורת בתקופה האחרונה.

  • נשים בשוק העבודה חשופות יותר לאוטומציה באמצעות בינה מלאכותית מאשר גברים, כאשר כמעט 80% מהנשים בעולם העבודה נמצאות במקצועות החשופים לאוטומציה, בהשוואה ל-58% מהגברים. מתוך מחקר על שוק העבודה בארה״ב המקור

  • קצב האימוץ של נשים בגיל העבודה את המיומנויות החדשות בתחומי הבינה המלאכותית היוצרת נמוך בהשוואה לקצב של הגברים. דבר היוצר פער גדל והולך ביכולתן להתפרנס בעתיד במקצועות שמספקים תגמול כספי הולם ושמירה על חוסנן הכלכלי. זאת מכיוון שהדרישה להסתגל במהירות לעולם החדש אינה מותרות אלא הופכת בהדרגה לדרישת בסיס. המקור

  • בחודשים האחרונים פורסם על זמינות תוכנות שמאפשרות לזייף תמונות של נשים, ילדות ונערות ללא הסכמתן לצרכי סחיטה, הטרדה ויצירת תוכן פדופילי. למרבה הזוועה, התוכנות כבר נוצלו על-ידי מיליוני משתמשים וצוברות תאוצה, גם בארץ, וגם על-ידי בני נוער. המקור


מהפרסומים הללו ואחרים די ברור שהמון השתנה בשנה האחרונה, ולאו דווקא לטובת הנשים. לכן, חשוב להסתכל על השינוי ולקבל החלטה לתגובה ולפעולה, באופן מיידי וביחד. זו אחריות משותפת של גברים ונשים החיים בחברה דמוקרטית כיום.

אני רוצה להמשיך עם המושג החדש יחסית ״מדיה סינתטית״ שלפעמים באופן שלילי נקרא גם דיפ פייק ולהסתכל לרגע על האפשרויות והאתגרים שמזמנים לנו תקשורת ההמונים, הרשתות החברתיות, אולפני הסרטים ותעשיית השיווק.

מדיה סינתטית היא כל ייצוג שנוצר באמצעות כתיבת קוד או שימוש בפרומפט בתוכנה ייעודית היוצרת את הייצוג באופן מלאכותי (סרטונים, תמונות, אוואטרים, מוסיקה וכו׳).

התרגלנו לראות בשנה וחצי האחרונות שלל תמונות ודמויות אוואטאר מדברות שנוצרו בתוכנות כמו Canva, D-ID ,Dall-E, Midjourney Leonardo ועוד. אין ספק שאפשר לייצר דברים מועילים. לדוגמה, לשדרג את ההוראה עם דמות היסטורית שמנהלת שיחה ידענית עם תלמידים, לייצר תמונות שלנו עם תחפושות דמיוניות לפורים (כבר לא צריך ללכת לעמוד בתור בחנות התחפושות אם ממש לא בא לכם), לערוך קמפיין פרסום מרהיב ואפילו סתם להשתעשע בדמות של עצמכם מדברת ברהיטות בשפה שאתם לא יודעים להגות בה מילה אחת.


חברות מסוימות לקחו את האפשרויות הללו לפיתוח מוצרים שיפיקו עבורם הכנסה. לדוגמה, חברת דוגמנות ספרדית שרצתה למקסם רווחים בלי לשלם למשפיעניות רשת, בנתה דמות סינתטית של משפיענית רשת בעלת שיער ורוד שהחליפה דמות אנושית. המקור

חשבו על הילדים והילדות הצעירים שלנו בעידן כזה. למעשה כל אחד עם חיבור לאינטרנט יכול לייצר דמות סינתטית מכל תמונה קיימת או ליצור דמות פיקטיבית לחלוטין ולהשתמש בה למטרותיו. החשיפה הגבוהה שצפויה עבור הדמות הזו ברשתות יכולה להשפיע מאוד בתרבות שלנו. דוגמאות לא חסר. מטרות מסחריות או שימוש מבוקר בכלים החדשים הללו לצרכי הוראה ולמידה הן הדאגה הקטנה שלנו. תארו לכם איזו השפעה יכולה להיות לדמויות כאלה בשימוש בידי פדופיל או אדם שמעוניין לסחוט מכם כסף. למרבה הצער, השמים הם הגבול.


אבל, תאמרו בוודאי יש חוקים נגד פעולות כאלה. לא?

ובכן, זה בעבודה. הזכרתי את החוקים שייכנסו לתוקף באיחוד האירופי בקרוב כאן. אנחנו נמצאות ונמצאים בתקופת דמדומים מבחינת הפער בין המהירות בה מתפתחות ומופצות היכולות הללו ומאומצות על-ידי מיליונים, לבין הרגולציה שקובעת את הגבולות החוקיים והעונשים על הפרתם.


לפעמים, החברות עצמן מגבילות את הפצת האפשרויות החדשות. לדוגמה- Sora הוא מודל טקסט לוידאו של חברת Open AI המובילה את השוק עתיר המשאבים הזה. אם תסתכלו בסרטון המלא תוכלו להתפעל מהאפשרויות העתידיות שיגיעו ממש תכף, רק שימו לב שהסרטונים והדימויים בהם עדיין נשארים בגבולות מה שהיינו רואים בקולנוע, ויש כאן משום החלפה של צוות צלמים, מפיקים, במאי ושחקנים בתוכנה. חוץ ממחיקת מקורות פרנסה, אין כאן שימוש לרעה. אבל נסו לחשוב על שימושים שניתן לעשות ביכולות הללו בתרחיש של בחירות דמוקרטיות על-ידי גורמים שמנסים לחבל בהן, או בשימוש של דמויות מפוקפקות שכיום משתמשות בטכנולוגיה דיגיטלית רגילה כדי לפרוץ, לשבש, להכפיש, לגנוב ולהפיץ מידע שקרי.



לכן, מיהרה חברת Open AI להצהיר שהיא מעכבת את ההפצה של המודל מסיבות אתיות. התובנה שזה עידן משבש ללא בלמים, רגולציה ויכולת אכיפה הגיעה אל עולם ההייטק, אבל לא בטוח שהם יצליחו לכלוא לאורך זמן רב את השד בבקבוק. התחרות בענף כה רבה, שכנראה לא תהיה ברירה, ונראה את המודלים הללו ברשת ממש בקרוב.


אז מה עושים?

  1. כדי לא להשאר מאחור, מתחילים ללמוד על הכלים החדשים ממש עכשיו. לרשותכן יש קישור לדף עם מגוון כלים שתוכלו להתחיל לבדוק ולנסות- כאן. יש גם קורס שלם שהכנתי לכן ללמידה בקצב אישי או דרך מרכזי הפסג״ה (מחזורי למידה חדשים ייפתחו בתשפ״ה).

  2. כדאי להכיר יוזמות בארץ ובעולם הפונות להורים ולילדים לעורר מודעות לאתגרי העידן החדש ולנקוט באמצעי זהירות על-מנת לצמצם פגיעה עתידית בילדים. זה רלוונטי לדעתי עבור כולנו. גם גברים ונשים יכולים להפגע משימוש זדוני בכלים הללו. לדוגמה, היוזמה הבאה שמופצת בברלין על-ידי חברת תקשורת מקומית בשם Deutsche Telekom. אם נשים בצד את העובדה שזו חברה מסחרית שרוצה לייצר תדמית חברתית מסוימת, הקמפיין שלה מצליח לעורר תשומת לב ציבורית כיום. ניתן בהשראתם ליזום קמפיין ציבורי ישראלי, ברשות המקומית ואפילו בשכונה שלכן. אל תחכו שיעשו זאת עבורכן.



3. רשמו בפניכם את מס׳ הטלפון של המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת (מחייגים 105) ואת האתר שלהם. זה הגורם המוסמך בישראל שיסיר עבורכן תכנים פוגעניים מיניים ברשת שהופצו על ילדיכם וילדותיכם. המוקד הכולל מחלקה משפטית, שיטור ועזרה פועל על-פי תיקון 10 לחוק הסרטונים המשמש את הרשויות לפעולה נחרצת נגד העבריינים.

4. קראו והתעדכנו לגבי הרגולציה בתחום הבינה המלאכותית באתר משרד החינוך כאן. האתר מרכז מקורות מהארץ ומהעולם בנושא זה ויופיעו בו תקנות חדשות לכשיפורסמו בציבור.



אשמח מאוד אם תרשמו לאתר לקבלת הודעות וכן בצעו הרשמה לחברות Log In באתר כדי להיות מנויים לאתר ולהשתתף בשיח בנושאים שעולים כאן.


בנוסף, זכרו שניתן להזמין הרצאה מעוררת השראה בכל נושא שנמצא בפוסטים הרבים באתר זה.


בהצלחה מורי המאה ה-21.



672 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page