top of page

ליצור תמונות בבינה מלאכותית

עודכן: לפני 6 ימים

גם אני מתלהבת מאוד מהאפשרות ליצור תמונות בבינה מלאכותית. יצירת תמונה בבינה מלאכותית היא אחת מהמיומנויות הרבות שתפגשו בקורס החדש שבניתי וזמין לכם כאן ועכשיו - ״בינה בכיתה״.


איך ליצור תמונה בכלי בינה מלאכותית
הפרומט: צור תמונה של כריך עם קרואסון עם רקע לבן ומילוי של פירות חתוכים וקצפת

כפי שמודגם בפוסטר שיצרתי במיוחד עבורכם.ן,

אני ממליצה על מספר שלבים ביצירת הדימוי הרצוי באחד הכלים שנרשמתם אליהם:

  1. הכנסו לאחד היישומים ליצירת מדיה וכתבו בחלונית פרומפט (הנחיה) המתאר באופן מפורט מה אתם רוצים לראות, באיזה סגנון, באיזו קומפוזיציה, מהם הצבעים המועדפים עליכם, מה הרקע ומהם החומרים המצויים בתמונה? השתמשו גם בפרומפט שלילי- מה לא תרצו שיופיע בתמונה (לדוגמה- צייר כלב עם פרווה לבנה קצרה, ללא קולר).  

  2. לתמונה הראשונה שתקבלו התייחסו בתור ״טיוטה״ והתחלת השיחה שלכם עם הבוט. כעת תוכלו להוסיף או לגרוע ממנה פרטים ולשנות אותה כרצונכם. ברוב המקרים תצטרכו להעתיק את הפרומפט הראשון ולערוך את הטקסט כדי לקבל תוצאה חדשה. אבל, יש גם אפשרות לשלב יותר מכלי אחד. לדוגמה, הכלי  Remove.bg יכול פשוט להסיר רקע של תמונה שתעלו אליו- גאוני ופשוט (אני הסרתי את הרקע של הקרואסון שלמעלה לפני שהדבקתי אותו על השקופית). הכלי Inpaint יאפשר לכם להחסיר פרטים מסוימים מהתמונה בצורה מושלמת, לצבוע פרט מסוים בחומריות חדשה ועוד. ממש מלהיב!

  3. לאחר שהגעתם לתוצאה (שניה, שלישית או יותר) רצויה בסדרת הניסיונות שלכם, שמרו אותה אצלכם. כדאי גם לתעד את השיחה, ניתן ללמוד ממנה המון על ההתפתחות של המיומנות החדשה שלכם- הנדסת פרומפטים. כשתחזרו למה שעשיתם בעוד חודש- תתרגשו מההבדל (מבטיחה!).

  4. שתפו את היצירה המשותפת עם חברים, באתר או בתיאור הפרופיל שלכם ברשתות. ספרו לכולם באיזה כלים השתמשתם, כדי שכל הקהילה שלנו תרוויח ותוכל ללמוד.

רוצים ללמוד עוד?

בפוסט הקודם העוסק ביישומי בינה מלאכותית Text to Image שיתפתי במגוון רעיונות לשילוב תמונות בשיעורים שלכם. וגם בפוסט על שילוב בינה מלאכותית במשחקים חברתיים כללתי יצירת תמונות בפדלט.


לאחר שתיארתי את תהליך יצירת התמונה באמצעות כלי בינה מלאכותית זמינים, אתמקד בשני היבטים שלא מוזכרים בצורה מספקת בפני משתמשים.

הראשון מתייחס לנושאי איכות הסביבה והשני לזכויות היוצרים של אמנים.


א. הנדסת פרומפטים בת קיימה


אחד התפקידים שלנו, אנשי החינוך, הוא להיות מודעים לאתגרים הסביבתיים והמשפטיים הנלווים לשימוש בבינה מלאכותית ליצירת תמונות.

חשוב לתווך לתלמידים את הצורך בשימוש מושכל ומודע בטכנולוגיות בינה מלאכותית.


לדוגמה, כאשר אנחנו יוצרים תמונות חדשות באמצעות בינה מלאכותית, אנחנו צורכים משאבי אנרגיה ומים.

איך? כשאנחנו מבקשים מהמחשב ליצור עבורנו תמונה, הוא משתמש בהרבה מאוד אנרגיה. המחשב מתחמם מאוד וזקוק לכמויות גדולות של מים כדי להתקרר. יש הבדל גדול מאוד בין האנרגיה הנדרשת לעבודת מחשבים אלה עם טקסטים (לכל פעולה רמת אנרגיה שונה) לבין בקשה לנו ליצור תמונה. לדוגמה, במהלך האימון של GPT-3, הוערך שמיקרוסופט צרכה כ-700,000 ליטר מים. כל שיחה עם ChatGPT שכללה בין 25 ל-50 שאלות צרכה בקבוק מים של 500 מ"ל.

זכרו- מודלים של בינה מלאכותית צורכים כחצי ליטר מים לכל חמישה עד חמישים פרומפטים, דבר שמחייב אותנו להיות מודעים להשפעה הסביבתית של כתיבת הפרומפטים שלנו.

מקורות נוספים לעיון - כאן וכאן


אפשר גם לקבל נתונים על טביעת רגל פחמנית של כתיבת פרומטים לתמונות. לדוגמה, במאמר הזה החוקרים מצאו הבדל של פי 50 בטביעת הרגל הפחמנית בין סיווג טקסט קיים לקטגוריות לבין יצירת תמונה מטקסט. *בקישור למאמר יש גם גרף.





הנדסת פרומפטים בת קיימה- איך עושים את זה?

למדנו להשתמש בכלי בינה מלאכותית ליצירת תמונות. אבל, כמו שלמדנו להפחית את השימוש בכלים חד פעמיים, בשקיות ובאריזות קטנות, נמשיך לטפח את הסביבה גם בעת שימוש בכלים הכי מתקדמים.

אם נחליט שהכיתה שלנו, בה לומדים 30 תלמידים תייצר תמונה אחת בחודש במקום תמונה אחת בכל יום, נוכל לחסוך כ-15 ליטר מים ביום, שהם בסך הכל כ-450 ליטר בחודש.

זוהי כמות שיכולה למלא חלקית בריכת שחיה קטנה.

המודעות לצריכת המים והמאמצים להפחית אותה מהווים צעד חשוב בשמירה על משאבי המים והפחתת ההשפעה הסביבתית של טכנולוגיות בינה מלאכותית.



ב. הנדסת פרומפטים אחראית


לשימוש אחראי בכלי בינה מלאכותית יש שלושה צדדים (לפחות)*- הצד של חברות ההייטק, הצד של הרגולטור הקובע את החוקים והמגבלות, והצד של המשתמשים.

*הצד של היוצרים, האמנים ובעלי זכויות היוצרים שהמכונה מתאמנת על יצירותיהם יכול גם להיות מיוצג על-ידי הרגולטור במסגרת החוקים שמסדירים את המגבלות על כל טכנולוגיה חדשה.


בצד של המחוקקים-

לאחרונה נחשפנו לתהליך החקיקה של החוק הראשון מסוגו בעולם המסדיר את שימוש בבינה מלאכותית "Artificial Intelligence Act". אחד היבטים מרכזיים בחוק הזה הוא התייחסותו לזכויות יוצרים, במיוחד בהקשר של בינה מלאכותית יוצרת, כמו ChatGPT. לדוגמה, מודלים יוצרים כמו ChatGPT יהיו חייבים לציין במפורש כי התוכן נוצר על ידי בינה מלאכותית ולעצב את המודל כך שלא יייצר תוכן בלתי חוקי. כמו כן, החוק דורש לפרסם תקצירים של הנתונים בזכויות יוצרים שהופקו לצורך אימון המודלים. כלומר, אמניםן יוכלו לראות בצורה ברורה אם לקחו מהם בלי רשות תמונות כדי לאמן את המודלים הללו. (בסיסי, לא?)


בנוסף, החוק מסווג את המודלים בהתאם לסיכון שהם יוצרים, עם חובות שונות בהתאם לרמת הסיכון. למשל, מודלים שנחשבים לגורמי סיכון גבוה יצטרכו לעבור הערכה קפדנית לפני שישוקו לשוק ובמהלך כל מחזור חייהם. מודלים בסיכון מועט יצטרכו לעמוד בדרישות שקיפות מינימליות שיאפשרו למשתמשים להחליט אם להמשיך להשתמש בהם.


מטרת החוק היא להבטיח ששימוש בבינה מלאכותית באיחוד האירופי יהיה בטוח, שקוף, ניתן למעקב, לא מפלה קבוצות וקהילות מסוימות באופן יחסי לקהילות אחרות וידידותי לסביבה. זהו צעד חשוב להגנה על זכויות יוצרים ועל ערכים דמוקרטיים בעידן הדיגיטלי.

אבל..... החוק של האיחוד האירופי עתיד להיכנס לתוקף לאחר אימוץ סופי שצפוי להתרחש בתחילת 2024, לפני הבחירות לפרלמנט האירופי ביוני 2024. לאחר אימוצו, תתחיל תקופת מעבר של לפחות 18 חודשים לפני שהרגולציה תהיה מלאה ומחייבת. כלומר, יש עוד זמן...


בצד של חברות ההייטק-

האם חברות ההייטק מחוייבות לשמירה על זכויות אמנים ויוצרים?

ובכן, תלוי באיזו חברה מדובר.

תביעה ייצוגית על הפרה חמורה של זכויות יוצרים בסך 5 מיליארד דולר הוגשה נגד שלוש חברות- Stability AI, Midjourney, ו-DeviantArt. התביעה הוגשה על ידי שלושה אמנים, שהאשימו את החברות המצליחות הללו בהפרת זכויות יוצרים על ידי שימוש ב-5 מיליארד תמונות ללא רשות או ידיעת האמנים. טענת התביעה הייתה שהחברות הללו הפרו את זכויות היוצרים של "מיליוני אמנים" על ידי אימון בינה מלאכותית על תמונות שהורדו מהאינטרנט ללא רשות בעליהם.


ואפשר גם אחרת!

חברת אדובי מציעה דוגמה לשימוש הוגן ביצירות בתחום הבינה המלאכותית. הם פיתחו את מודל הבינה המלאכותית שלהם, Firefly תוך שימוש בתמונות מאדובי סטוק שיש לחברה עליהן רישיון, יצירות ברשות הציבור ועבודות שהחברה קיבלה רשות באופן מפורש להשתמש בהן על ידי בעל הזכויות. שימוש בקבוצת אימון כזו מקטין את הסיכון לחיקוי סגנון אמנותי של אמנים אחרים באופן בלתי ראוי. כל הכבוד לאדובי, אבל הם רק היוצא מהכלל המעיד על הכלל.


ומה עושים האמנים בינתיים עד שהחוק האירופאי ייכנס לתוקף?

אמנים שמנסים להתגונן כנגד חברות שלא מכירות בזכויות היוצרים שלהם יכולים להשתמש בכלים מתוחכמים שמרעילים את המידע של מודלי אימון המחשב כגון "Nightshade". זהו כלי חדש שמסייע לאמנים להילחם נגד שימוש בלתי מורשה ביצירותיהם. הכלי משנה את הפיקסלים ביצירות האמנות בצורה שאינה נראית לעין. כאשר מודלי בינה מלאכותית משתמשים ביצירות אלו לאימון, זה יכול לגרום לקריסה ותקלות במודלים שלהם. יוזמה זו נועדה להחזיר את הכוח לידי האמנים ולהוות גורם מרתיע נגד הפרות זכויות יוצרים. למידע נוסף, ניתן לעיין במקור על הכלי המתוחכם כאן.


ועכשיו אנחנו מגיעים למשתמשים. כן, אתם ואני. כולנו.


בצד של המשתמשים- בטח כבר הבנתם לבד שאני מאוד רגישה לזכויות יוצרים של אמנים ויוצרים, וגם לנושאי איכות הסביבה. אז באופן אישי, אני מעדיפה כלים שמתחשבים באמנים ובזכויותיהם, עוד לפני שהחקיקה הרגולטורית יצאה לפועל, וגם- אני משתדלת לא לייצר תמונות בסיטונות, למרות הפיתוי הגדול :) כי זה באמת ממש כייף. הנה השתמשתי באותה התמונה (של הקרואסון) פעמיים.


ענו בבקשה מה אתם חושבים על הוגנות ואיכות הסביבה

בהקשר של יצירת תמונות בכלי בינה מלאכותית-

באיזו מידה חשוב לכם באופן אישי ליצור תמונות תוך שמירה על זכויות היוצרים ואיכות הסביבה

  • חשוב לי מאוד

  • חשוב לי במידה בינונית

  • לא חשוב לגמרי



אשמח מאוד אם תרשמו לאתר לקבלת הודעות וכן בצעו הרשמה לחברות Log In באתר כדי להיות מנויים לאתר ולהשתתף בשיח בנושאים שעולים כאן.


בנוסף, זכרו שניתן להזמין הרצאה מעוררת השראה בכל נושא שנמצא בפוסטים הרבים באתר זה.


בהצלחה מורי המאה ה-21.





bottom of page