top of page

הטרנד החם של 2024- מטקסט לוידאו

עודכן: 17 באפר׳

באתרים רבים מכנים את שנת 2023 כ״שנת הפריצה של בינה מלאכותית מחוללת״.

אכן, שנה רבת תהפוכות ושוברת מוסכמות.

אם חשבנו שהמקצועות היצירתיים של כותבים וגרפיקאים לעולם לא יוחלפו על-ידי מכונה,

בתחילת 2024 אנחנו כבר יודעים שהדבר בלתי נמנע.

אם חשבנו שכשנבקש מהתלמידים שלנו לכתוב עבודה מסכמת, הם באמת ילמדו ויסכמו ויחוו את דעתם, נוכחנו לדעת שיש באפשרותם היום לייצר תוצרי כתיבה מעולים מבלי ללמוד כלל.


אבל מה יהיה המשבר הבא או ההזדמנות שמחכה לנו בעידן הבינה המלאכותית היוצרת?

כדי לענות על השאלה, אני רוצה להתמקד בתחום אחד שעדיין לא התפתח באופן מלא ושיש לו פוטניצאל שיבוש עצום- יצירת סרטוני או סרטי וידאו באמצעות כתיבת פרומפט בלבד.


Text to Video




את הסרטון הזה יצרתי על-ידי שימוש חוזר בפרומפט (של סרטון שמצא חן בעיני מתוך האפליקציה) ושינוי קל שביצעתי בתוך היישום פיקה. אני מתייחסת ליישום הזה כאחד המבשרים למהפכה הצפויה בתחום. זהו הפרומפט בו השתמשתי: Camera push in to a cute boy looking at a book with surprise and happiness, shining, LED lights, Christmas vibe, 3D animation


במה מדובר?

ובכן, היישום pika.art  יכול לתת לכם סרטון קצר מאוד של תמונה זזה מעט שתיווצר מהפרומפט שלכם. אולי זה לא נראה ממש כמו סרטון אבל עדיין ניתן לראות את הפוטנציאל של הכלי, ולהמתין לבאות! כדי ללמוד ולהתחיל ליצור סרטונים משלכם פשוט הכנסו לפלייליסט הזה של חברת פיקה.

לדעתי, כדאי ללמוד מהדור הצעיר שלומד הכללללללל מסרטוני יו-טיוב. ובמקרה הזה- את כל החידושים בכלי בינה מלאכותית אני פשוט לומדת באמצעות סרטונים כאלה. תנסו גם. אני כבר חוגגת עליהם שנה שלמה ולא נמאס לי.

כללים פשוטים ליצירת בוידאו שלכם תמצאו כאן


יצירת וידאו באמצעות בינה מלאכותית

ליצירת סרטונים באמצעות כלי בינה מלאכותית* ארבעה שלבים:


1. פרומפט כתבו בצ'אט תיאור מפורט של  הסרטון הרצוי לכם. התייחסו לנושא, לקומפוזיציה, לרקע ולתנועה

2. תוכלו להעלות סרטון או תמונה ניתן להתחיל גם בהעלאת סרטון שלכם ולעבדו בתוספת כתובת הפרומפט הרצוי לכם. אפשר גם לבחור מתוך המון סרטונים קיימים ולערוך את הפרומפט שלהם לפי צרכיכם (זה מה שאני עשיתי בדוגמה).

3. ערכו את הסרטון על-ידי תיקון הפרומפט העריכו את התוצאה החדשה, ובמידת הצורך חזרו על שלב זה.

4. סרטון משותף שתפו את הסרטון וציינו באיזה כלי השתמשתם+ הפרומפט


*קיימים המון כלים ליצירת סרטונים מטקסט או מאוסף תמונות, אבל אנחנו עדיין בתחילת הדרך. לדוגמה:


לאחרונה, העמקתי את ההכרות שלי בתחום שנקרא ״חקר עתידים״.

לדעתי, כאנשי ונשות חינוך בעידן כל כך לא יציב, חשיבה קדימה לעשור הבא היא דבר בסיסי לגמרי. בימים אלה ממש אני לומדת בקורסרה בהכשרה ייעודית לתחום ומקווה להתמקצע בשנים הקרובות. בכל פעם שאני לומדת משהו חדש- הקוראים שלי- כלומר- את ואתה- מרוויחים. בעשור וחצי האחרונים גיליתי שכתיבה על הנושאים החדשים שמעניינים אותי היא הדרך הכי טובה עבורי לעבד מידע חדש ולהתפתח. אז הישענו לאחור ותהנו מהדרך.


בתחום חקר עתידים, נהוג להתחיל בהצגת סימנים מבשרים של טכנולוגיות פורצות דרך, או המוצר הראשון שהשתמש בהן בדרך חדשה, כדי לייצר תחזיות או תרחישים אפשריים שזורקים אותנו שנים קדימה אל העתיד.

אני רוצה להציע סימן המבשר את עתיד עולם הפרסום המתווסף לטכנולוגיה שתיארתי קודם.

מדובר בסרטון פרסומת קצר (כמעט 2 דק׳) של חברה ענקית- קוקה קולה- המשתמש באופן מאסיבי בבינה מלאכותית מחוללת (כחלק משיתוף הפעולה עם חברת OpenAI).

צפו בפרסומת-



אנחנו רואים איך המצלמה עוברת בין ציורים מוכרים במוזיאון (כמה זיהיתם?), סביב הנושא של הפרסומת (בקבוק המשקה), והשתתפות של הדמויות מתוך הציורים הידועים בעולם. בסרטון תוכלו לזהות שמדובר באנימציה שלא קל בכלל לייצר. באחד הפרסומים ברשת נטען שעלות הפרסומת היתה 2.5 מיליון דולר והביצוע נמשך שלושה שבועות בלבד. במהלך יצירת הפרסומת עשו הגרפיקאים, היוצרים ומומחי הוידאו והצילום באולפן האנימציה שימוש רב ועמוק בטכנולוגיה החדשה- בעיקר ChatGPT DALL-E2, ובכך קיצרו מאוד את זמן הכנת הפרסומת והוזילו אותה באופן חסר תקדים.

צפוי כי שיתוף הפעולה בין חברות הפרסום הגדולות לבין הענקיות החדשות בעולם הבינה המלאכותית המחוללת עוד יניבו תוצרים הרבה יותר מרחיקי לכת בעתיד הקרוב.

את התרחיש הזה אני רוצה לתאר בפניכם כאן.


לפעמים לראות את התרחיש באופן עשיר ומלא מסייע לדמיין אותו. למזלי, את אחד האפשרויות לעתיד ניתן לראות בפרק – ״ג׳ואן פשוט איומה״ בסדרה ״מראה שחורה״ בעונה השישית בנטפליקס.

למי שעדיין לא צפה בפרק (זהירות ספויילר)- הפרק מתאר תרחיש אימים בו אשה צופה בסדרת טלוויזיה המציגה כל פרט בחייה ברגע שבו הוא מתרחש בשידור חי למיליוני צופים (בהשראת ז׳אנר הריאליטי - היומן המצולם). התסריט לתיעוד חייה בזמן אמת נלקח מעיבוד המידע ממצלמות הפזורות בכל מקום ומחיבור לרשתות חברתיות ותקשורת ממוחשבת אחרת.

בסדרה, חולפות שניות ספורות מהרגע שאירוע מתרחש במציאות ועד שהוא מעובד והופך לסצנה בפרק שמשודר ב״לייב״ למיליוני הצופים. למרבה הזוועה, גם רגעים אינטימיים או סודות שגיבורת הפרק לא מעוניינת לחשוף בפני אף אחד.

ברשותכם, אני שמה בצד לרגע את הבעיות המוסריות ורק מתייחסת לטכנולוגיה. בתרחיש המבשר הזה הטכנולוגיה המחברת בין יצירת סרטים לטכנולוגיית בינה מלאכותית שיכולה לייצר סרטים כך שייראו כאילו צולמו באמצעות מצלמות קולנוע באתרים ממשיים או באולפן. מתוך בפרק אנחנו לומדים שייתכן ויהיה אפשר לקצר את פרק הזמן שנדרש לביצוע לכמעט אפס, וגם להוזיל מאוד את העלויות. אם אתם זוכרים את הדילמות המוסריות שעלו בציבור עם היכולת לשכפל את הכבשה דולי, תארו לכם באילו דילמות מוסריות אנחנו צריכים לדון כיום לקראת עתיד כזה.

בפרק המתואר רוב צופי הטלויזיה כבר מורגלים בצריכת ״ריאליטי״ ולמעשה רואים במוצר החדש התפתחות לגיטימית. הצפייה בסרטים המופקים באמצעות טכנולוגיית יצירת סרטים באמצעות בינה מלאכותית על חיי אשה ממשית, כאילו זה יומן שהיא הקליטה בעצמה, זוכה לרייטינג גבוה במיוחד ויוצרת לחץ כלכלי עצום להמשיך ולקיים את הז׳אנר. וזו איננה הדילמה המוסרית היחידה שהפרק הזה מציף בפנינו.


ברור שתעשיות הקולונוע והסטרימינג יושפעו מהתפתחות הטכנולוגיה של יצירת סרטים על-ידי בינה מלאכותית בעתיד.
אולי אפילו במהלך 2024!
מהם התחומים הנוספים שיושפעו ראשונים מהחידוש? מה ישתנה?

לדעתי, מספר תחומים יושפעו מכניסת הטכנולוגיה ״טקסט לוידאו״ בחמש השנים הקרובות

(אתם מוזמנים להמשיך את הרשימה כמובן):

  • תעשיית הקולנוע יצירת סרטים מחוץ לאולפן המדיה הממוחשבת, בו תשלוט טכנולוגיית הבינה המלאכותית, ועם שחקנים אמיתיים תהיה נדירה ויקרה מאוד. סרטים בדו ממד ובתלת ממד יוחלפו בחוויה אימרסיבית. באופן שגרתי, צפייה בסרט תכלול כניסה למציאות מדומה או רבודה. אולמות הסרטים כבר לא יאופיינו בשורות של כסאות ומסך (אולי נשאיר רק את הפופ-קורן). בהתאם לכך, הדמויות בסרט ישתפו את הצופה ויפנו אליו לעצה. הצופים-משתתפים יעצבו בזמן אמת את הסרטים שהם נכנסים אליהם. הסרטים יכללו אפשרות לרכוש מוצרים (חנויות של מוצרי פרסום מחוץ לאולם הקולנוע ייעלמו, המוצרים יוצעו לצופים-משתתפים במהלך הסרט- שיוקרן בחינם כמובן).

  • הדמיות של תרחישי עתיד -זה מה שאני שואפת לעשות עם הכלים הללו. תחומים כמו פוליטיקה, צבא, בריאות, חלל, ספורט וחינוך ייעזרו בסרטים שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית כדי לקדם רעיונות חדשניים ולחקור תרחישי עתיד אפשריים. במיוחד הכלים הללו ישפיעו על האופן בו ניתן לגייס דעת קהל, שותפים וגופים ביצועיים לעצב את המציאות העתידית כבר היום לכיוונים חיוביים יותר.

  • שירותי הסטרימינג כמו נטפליקס ודיסני חברות מעודכנות יותר יתחילו לייצר תוכן בהתאמה אישית, קהילתית-אתנית (סינדרלה שחורת עור או מלוכסנת עין, לקהל מסורתי כל הדמויות ילבשו בגדים צנועים), או לאומית (לדוגמה- תוכלו לקבל את רוב הסרטים בשפת האם שלכם עם/ בלי כתוביות). כמות התוכן תגדל ותהיה זולה יותר לייצור.

  • חינוך ולמידה דמוקרטיזציה וביזור של אמצעי למידה יהיה נפוץ מאוד. למעשה, כל מורה או תלמיד יוכל לייצר תוכן בוידאו כדי ללמד או ללמוד משהו חדש. חברות אדטק יציעו חוויה אימרסיבית של עולמות מעוצבים בהם לומדים תוך התנסות על כל נושא, בהתאמה אישית או קבוצתית, ובשילוב רובוטים. הכיתה ותוכנית הלימודים ישתנו לחלוטין במבנה ובתכנים. בית-הספר יכלול מגוון מרחבי יצירה וחוויה פיסיים ווירטואליים ויתמזג בסביבה (עיר/ כפר/ קהילה) במודלים של חונכות ומעורבות חברתית רלוונטית.


אוקיי, בואו נחזור לכאן ועכשיו.
הגעתם בחזרה לינואר 2024. מה עושים במערכת החינוך אנשים ונשים יצירתיים וחדשניים כמוכם כדי להתכונן למהפכות הענקיות שיהיו כאן בחמש השנים הקרובות?
  1. העלו בזכרונכם לרגע את מה שאתם מתכננים לעשות מחר- לבנות מבחן לכיתה, לתת תוכן לקריאה או לפתור תרגילים, לתת עבודה יצירתית כחלק מהערכה חלופית או לבנות מצגת לחומר הוראה חדש....

  2. שאלו את השאלה- לשם מה? איזה ערך יש לפעילות או לתוכנית שיצרתי אתמול? האם היא עדיין מתאימה לעולם החדש שנוצר כרגע?

  3. הכנסו לנעלי התלמיד שלכם. דמיינו אותו בעוד עשר שנים. איך הוא נראה? מה הוא עושה? אילו מיומנויות הוא צריך כדי להצליח במישור הרגשי, התעסוקתי, החברתי?

  4. מה ניתן לעשות היום כדי לעזור לו/לה להשיג את הפוטנציאל האישי?

  5. מה ניתן לעשות היום כדי לייצר חברה שתשגשג בעולם החדש שיהיה כאן בעוד עשור? כל התלמידים שלכם הם הפרטים שיבנו את החברה הזו. מה הם צריכים שתעשו מחר בבוקר?


חלק מהשאלות הללו עומדות במרכז הקורס היזמי שפיתחתי עבורכן.ם

הוא נקרא ״בינה בכיתה״







הכנסו להרשמה והתחילו ללמוד עכשיו.

ניתן להזמין את הקורס לבית-הספר שלכם ולקבל גמול 30 ש׳ לאופק חדש או לעוז לתמורה.

צרו קשר באמצעות הטלפון או המייל ישירות להצעת מחיר.


אשמח מאוד אם תרשמו לאתר לקבלת הודעות וכן בצעו הרשמה לחברות Log In באתר כדי להיות מנויים לאתר ולהשתתף בשיח בנושאים שעולים כאן.


בנוסף, זכרו שניתן להזמין הרצאה מעוררת השראה בכל נושא שנמצא בפוסטים הרבים באתר זה.


בהצלחה מורי המאה ה-21.

747 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page