top of page

כללים פשוטים לבניית 'פוסטר' או 'דף כניסה' לאתר שלכם

עודכן: 9 באוג׳ 2021

אם ברצונכם לבנות היצג "פוסטר" שייתלה על קיר,

או שיש לכם צורך ליצור דף כניסה לאתר שלכם,

באופן שיציג את התוכן בצורה נוחה, קלה וברורה,

כתבתי עבורכם

מספר עקרונות קלים ופשוטים ליישום:



1. זקקו את המסר או התוכן שאתם מנסים להעביר

ורשמו בדיוק מה הייתם רוצים שיבינו הקוראים שלכם.

אם יש מספר נושאים- מנו אותם ומספרו אותם.


לדוגמה-

בפוסטר הזה ביקש היוצר להציג בפני הקורא מידע על תכונות עננים בשמיים.

התכונות שנבחרו הן-

מאפיינים חזותיים שונים של הענן,

שיום כל סוג ענן,

מידע מספרי על גובהו (במטרים)




פוסטר המציג מידע באופן חזותי וקל להבנה

2. ייצגו את התוכן שבחרתם באמצעות שילוב

של ייצוג תמונתי וייצוג מילולי/ מספרי

על פי עיקרון המולטימדיה של מאייר (2001) חשוב מאוד

לשלב סוגי ייצוג שונים אלה.

הם מאפשרים הבנה וזכירה טובים יותר.

חשוב לבחור את סוג הייצוג הנכון (איור, צילום, דיאגרמה, טבלה, אנימציה, מפה וכו').


בדוגמה שהובאה כאן (העננים)

בחר היוצר לצייר את העננים

(הוא העדיף זאת על-פני צילום, שאלו את עצמכם מדוע)


כל העננים נמצאים יחד על היצג אחד- דבר המאפשר השוואה קלה ביניהם.

ממש חשוב לי להתעכב על נושא ההשוואה בפוסטר הזה.


קיים (בתיאוריה על למידה עם מולטימדיה)

עיקרון חשוב מאוד ששייך להסבר לשאלות-

למה להניח את כל העננים על היצג אחד?

למה צרף את הציור של העננים לצד הטקסט?

למה לרשום את שם סוג הענן עליו ממש?

למה לצייר ליד הענן את המטוס/ ציפור/ בניינים גבוהים?


העיקרון קשור לניסיון למנוע פיצול תשומת הלב- split attention affect

אם נניח כל ענן בדף נפרד, או אם נפריד בין הטקסט לאיורים-

הקורא יצטרך לעבור מאחד לשני

כדי לבנות מכל הפוסטר משמעות אחת (להבין מה הקשר בין סוג הענן לגובה שלו)


כשהקורא צריך לעבור בין כמה פיסות מידע

שמוצגות בצורה מרוחקת (בזמן או במקום)

הוא "מבזבז" המון כוחות ב"ניוטרל".

מי שבונה היצג כזה סתם מערים קשיים על אזור העיבוד במוח של הקורא.


בנייה נכונה של פוסטר צריכה להתחשב בכך

שללומד או לקורא יש אזור עיבוד קטן יחסית במוח,

אזור העיבוד הזה יכול לעבד בו זמנית רק 5-7 פריטים.

יש לנו בעיה-

רצינו לתת הרבה מידע, נכון?

אבל זה הרבה מידע.....

מה עושים?

בואו נלמד מהדוגמה.


בואו נספור פריטים בפוסטר-

ציור של ענן (1) יש 12 סוגים שונים של ציורי עננים שממוקמים בכל הפוסטר

חץ עם מספרים שמייצגים את הגובה (2) - יש 10 חיצים כאלה ובתוכם המון טקסט ומספרים- זה לא פריט אחד

מטוס סילון (3)

מטוס נוסעים (4)

כדור פורח (5)

שני ברווזים (6) הם שניים אבל אנחנו תופסים אותם כ"ברווזים" עפים

גורדי שחקים (7)

קצה ההר (8)

(בוודאי כל אחד מאיתנו ראה אותם בסדר שונה)

טקסט ליד כל כל אחד מהפריטים שמניתי לעיל זה עוד 16 פריטים (9-25)


אני עושה סיכום מתמטי כאן וכוללת את 12 העננים ועשרת החיצים, טוב?

סיכום- 22 ועוד 25 יוצא 47 פריטים.

למעשה זה הרבה יותר כי בכל חץ יש שתי שורות עם מילים ומספרים...


טוב, יש לי בעיה.
איך 47 פריטים יכולים להיות מעובדים בו זמנית במרכז עיבוד במוח שיכול לעבד רק 7?

זה מביא אותנו לעיקרון השלישי

3. ארגנו את המידע ב"גושים" שיש בהם היגיון

לשם כך- צריך קצת להבין מהי קומפוזיציה.


אם נתבונן על הפוסטר נראה שהוא מחולק בצורה כללית מאוד לצד שמאלי- שם נמצא מידע מספרי

ולצד ימין בו מופיע ציור.


בתפיסה כללית אנחנו רואים את הציור כמשהו מוכר מאוד ודומה למציאות שלנו

הבניין נמוך יותר מהברווזים

ההר נמוך מהמטוס

ומטוס הסילון גבוה ממטוס הנוסעים


כל זה- אני כבר יודעת, לא חידשתם לי כלום!

זה בעצם ידע קודם, אני מפענחת את זה בשבריר שנייה ראשונה שאני רואה את הפוסטר.


אוקיי.

עכשיו הדברים החדשים לי-

עננים, כן, אני רואה תמיד עננים בשמיים, זה עוד לא מרשים אותי.

במבט ממוקד יותר אני "נכנסת לעומק המידע"

זה מאוד נוח לי כי אני מקבלת אותו בלי שזה יוצר אצלי split attention

על הענן מודפס השם שלו,

כל ענן ממוקם ליד משהו שאני מכירה.

אני מתחילה לחבר את שלושת פרטי המידע שבונה הפוסטר סידר למעני- לעיבוד קל ונוח,


ברווזים- אני מכירה.

ליד הברווז אני רואה ענן, מזהה את הצורה שלו, וקוראת את השם שלו.

כדי לדעת בדיוק באילו גבהים הוא מופיע (עומק המידע)

אני בסך הכל צריכה להסתכל שמאלה מול הברווז- יש חץ ועליו טקסט ומספרים.

עכשיו חיברתי בקלות ובנוחות את כל פרטי המידע,

ובהדרגה,

לפי הרצון, הקצב והסדר שלי

אני מפענחת את שמות כל העננים.


הפוסטר הזה יכול לשמש אותי גם כייצוג מארגן

הוא מארגן לי את המידע ומסייע לי לבנות משמעות.

זו איננה טבלה ולא גרף

זוהי מולטימדיה עשויה היטב.


יש חסרונות להצגת מידע בציור במקום בצילום,

משום שצילום טוב וברור יכול להציג מורכבות שחסרה בציור.

אבל, למטרה של היוצר- הציור היה מעולה

כי הוא איפשר להקצין את ההבדלים בין סוגי העננים

ולסייע לנו לבנות עקרונות שלפיהם נוכל להבדיל ביניהם.


דבר קטן-

אוקיי, מי שם לב עד כה שאין בפוסטר הדוגמה כותרת?

2 נקודות.

חשוב לכתוב כותרת לפוסטר שלכם או לדף האתר- זה מאפשר פענוח קל ומהיר

ומקדם את בניית המשמעות.


מטלה- אנא הציעו שם לפוסטר הדוגמה.


ממליצה על הקישורים הבאים באותו הקשר של בניית פוסטר-



הרשמו לפורום האתר עכשיו והצטרפו אלי לדיון מעורר חשיבה.


בהצלחה מורי המאה ה-21.

bottom of page