top of page

כיצד צבע יכול לקדם למידה? פתרונות מעשיים- מקרו ומיקרו

עודכן: 30 במרץ 2023


ילדה משחקת עם צבעים

צפו באינפוגרפיקה של techking להכרת הצבעים ואופן השימוש הנכון בהם גם בכיתה, גם באתרים וביישומונים, במצגות ועוד. אני רוצה להוסיף על כך את הפוסט הבא- מחקרים עדכניים הראו כי סביבת הלמידה המעוצבת משפיעה על הישגי לומדים. למרות שזו רק ההתחלה של המחקר המרתק בתחום זה, ונבחנו רק 34 כיתות במדינה אחת, אלו מסקנות מעניינות וחשובות.

מחקרים בתחום בחנו את השפעת המרכיבים הבאים על השגי לומדים: אור (טבעי או מלאכותי) בחלל צלילים וקולות (אקוסטיקה) טמפרטורה איכות האוויר אפשרויות הבחירה ללומד גמישות המרחב קישוריות בין חלקי המרחב מורכבות המרחב צבע וטקסטורות שונות במרחב. בפוסט זה אני רוצה להתמקד- בצבע. בהרצאה שנשאה פרופ' רחל זבה (טכניון( מחברת הספר "צבע במבני חינוך" בהוצאת משרד החינוך בפני קבוצת המדריכות לעיצוב סביבות למידה, המרצה הדגישה את חשיבות בחירת הצבע באופן מושכל להצלחת התלמידים במשימות למידה. ההרצאה נשענה על תיאוריות מרכזיות העוסקות בתפיסה החזותית (Perception) במוח ובהשפעתה על הלמידה.


אפשר להתייחס לצבע בסביבות ההוראה-למידה החדשות בשני רבדים: מקרו ומיקרו. א. ברובד המקרו- אני מתכוונת לעיצוב צבעוני מושכל של החללים הגדולים בספרייה, בכיתה או בגן. החל מצביעת קירות החדר ועד לבחירת צבע הלוחות והרקע של הייצוגים שנמצאים עליהם. ובסביבות טכנולוגיות אני מתכוונת לצבעי הרקע של האתרים או המצגות או היישומונים ועוד.

מטרות לבחירות בצבע הן: 1. קידום תחושות חיוביות כלפי סביבת הלמידה אצל כל המשתמשים, ורצון לעסוק בלמידה 2. הגברת תשומת הלב לתוכן לימודי על-ידי חידוד ההבחנה (מה עיקר ומה טפל) 3. חיבור משמעות (העברת מסר) שלא באמצעות מילים. צבעים חמים על משטח גדול (כגון קיר מרכזי בחדר) 'מקטינים' את החלל

אך משרים עליו 'אווירה של חמימות' (זוהי השפעה רגשית כמובן). ריהוט בצבעים קרים באותו חלל מפחית ומאזן מעט את החום.. ומקדם הרמוניה. קיר בצבע חם - מומלץ ליישום בעיקר בחלל גדול ש'משדר ניכור'. אם תניחו פריטים בהירים על רקע כהה הם יבלטו באופן שהתלמידים ישמו לב אליהם. וההפך (כהה על גבי רקע בהיר) דבר זה מסייע לתלמידים לתפוס אותם ומכוון אותם להתייחס אליהם. זאת משום שהתפיסה החזותית האנושית מסבה את תשומת הלב של האדם לניגודים ופחות רגישה לשינויים קלים בגוון. (הסיבה לכך היא מערכת ההישרדות שהתפתחה במהלך מילויוני שנים).

ומה אומר המחקר על יישום של צבע דומיננטי על קיר מרכזי? מחקרים מצביעים על כך שלצבע דומיננטי בחדר יש השפעה על תחושת הזמן של הלומדים.

לדוגמה, במחקר אחד שהשווה למידה בחר כחול ללמידה בחדר כתום- דיווחו התלמידים בחדר הכחול שהשיעור 'לא עובר...ומשעמם..'

לעומת שיעור בחדר אדום-כתום-ש'חלף ביעף'...



כמו-כן, לומדים דיווחו על תחושת חום שונה בחדר הכחול

בהשוואה ללומדים בחדר הכתום.

כמו-כן, המחקר דיווח שבחדר הכתום המזגן הופעל על-ידי הלומדים בטמפרטורה נמוכה יותר (כמובן).


כצפוי- ללומדים בגילאים שונים תהיינה העדפות צבע שונות.

אך הלומדים בני גילאים שונים במחקר מסוים (בקבוצת תלמידים גדולה)

דחו (לא אהבו) את הצבעים: שחור, לבן, אפור וחום.


באותו מחקר (Mahnke, 1996) נמצא כי

בני 5-8 העדיפו - אדום, כתום, צהוב וסגול

בני 9-10 העדיפו- אדום, אדום-כתום וכחול-ירוק

בני 11-12 העדיפו- ירוק-זית, סגול ולילך

בני 13-14 העדיפו- כחול, אולטרה-מרין וכתום


התלמידים גילו עקביות בבחירת הצבעים הללו. כלומר- בחרו בהם שוב ושוב בהקשרים שונים שהוצגו להם.


הנה לכם רעיון לשאלות לתלמידים שלכם בתחילת השנה.

הרי אנו מכוונים לתלמידים שלכם, הספציפיים,

זה הם החשובים כאן, וההעדפות שלהם... אם הייתי צריכה לתכנן כזו פעילות לכיתה- הייתי מכינה צילומים שונים של סביבות מגוונות עם צבע דומיננטי מסוים ומבקשת מהם לבחור מביניהם, ואז להסביר את הבחירה.

אגב, כתם הצבע לא חייב להיות על הקיר,

גם שטיח, ארון גדול או סדרת רהיטים יכולים לספק צבע דומיננטי

או סקאלה של צבעים תואמים. לפני שאתם בוחרים צבעים לכיתה, לספריית ביה"ס או לגן,

אני ממליצה להקשיב לכמה האזהרות לגבי חיבור בין צבעים.

יש הטוענים שאין צבע העומד לבדו

אלא רק יחסי גומלין בין צבעים... ואני נוטה להסכים איתם. צפו בסרטון הזה על שילובי צבעים שיש להימנע מהם:




החלק השני של הפוסט: ב. רובד המיקרו- כאן אני מכוונת לעיצוב צבעוני מושכל של הייצוגים המשמשים להוראה-למידה (צילום, גרף, דיאגרמה...) באופן שיקדם תפיסה (חזותית) טובה של העיקר ומניעת הסחת הדעת של פרטים פחות מרכזיים ללמידה. שלושה כללי 'עשה' ו'אל תעשה' הם:

הגבילו את פלטת הצבעים ל-3 (מקסימום) בחרו לרקע צבעים ניטרליים תמיד השתמשו בטקסט בצבע ניגודי לרקע שעליו הוא כתוב

הרשמו לפורום האתר עכשיו והצטרפו אלי לדיון מעורר חשיבה.

בהצלחה מורי המאה ה-21.

bottom of page