top of page

הבינה המלאכותית נותנת לי יד

עודכן: 24 בינו׳

תדמיינו רגע איך זה ירגיש לחיות בעולם בו לכל אחד מאיתנו תהיה איזו ג׳יני שנוכל לבקש ממנה לעשות הכל. כן, כמו בסיפור של אלדין.

גם לעשות עבורנו מטלות מעצבנות של מילוי טפסים, לשלוח מיילים ולכתוב סיכומים, וגם לעזור לנו בסיטואציות חברתיות מורכבות, או לסייע לנו כמחנכים לזהות שלבים בהתפתחות הרגשית של התלמידים ולתמוך בנו בבניית תוכנית אישית עבורם. וזה לא כל מה שהכלים הללו יכולים לעשות עבורנו. לא תאמינו מה יושב על המדף ברגע זה ועוד לא יצא לכם להכיר....


נו, לא סתם אני כותבת לכן.ם כאן. ב 22.1.24 בשעה 20:00 התקיים מיטאפ בו הציגו יזמים ויזמיות ישראליים שפיתחו פתרונות מלאי השראה וחדשניים
בתחום שילוב טכנולוגיה ולמידה חברתית רגשית (SEL).

ההקלטה של המיטאפ- כאן לרשותכן

המיטאפ ביוזמת חטיבת START במשרד החינוך בשיתוף אגף ש״פי והמזה״פ, משה״ח.

דף הנחיתה של המיטאפ עם כל הפרטים- כאן


בחדר שהנחיתי השתתפו היזמים עם הפיתוחים:


אז למה זה כל-כך מרגש?

ראשית, מדובר בפיצוח של צרכים של אנשי ונשות חינוך בתחומים שאינם דווקא תחומי הדעת, אלא נמצאים באיזור הפחות מובן מאליו- תחומי המיומנויות החברתיות והרגשיות.

בשנים האחרונות, ובאופן מיוחד לאחר משבר הקורונה, מיומנויות רגשיות וחברתיות הפכו ל׳שם-קוד׳ או סיסמה להרבה דברים. באמת ראינו את הצמד הזה בכל מקום. בטח כבר נמאס לכם לשמוע עליהם. גם לי. מודה. במקרה הזה הבינה המלאכותית נותנת לי יד.


ציור שנוצר באמצעות dall-e3
ציור שנוצר באמצעות dall-e3


להגיד ״מיומנויות חברתיות רגשיות״ או SEL זה קל ולכן גם נראה שהצמד הזה גם ״משתלט״ על השיח החינוכי, אבל מה שהיה הרבה יותר קשה לעשות הוא לוודא שהן מקבלות ״נדל״ן״ ראוי במערכת השעות השבועית, שיש דרכים מגוונות לפתח אותן ומרחב מספיק מרווח להתנסות בדרכים חדשות המותאמות לכאן ועכשיו. לדור הטכנולוגי שנמצא אצלנו בכיתות.

מה טכנולוגי... הנה גם נכנסה לנו בדלת הקדמית הבינה המלאכותית.

אז מה עושים?


לתוך הקרקע הפורייה הזו, הכוללת כל כך הרבה אתגרים לאנשי ונשות החינוך, נכנסו היזמים.

ולא סתם נכנסו. יש להם פתרונות שכבר הצליחו באופן מעשי בשדה, בבתי-הספר, חלקם זכה בפרסים בינלאומיים. ממש כך.

ואת כל היופי הזה הם מביאים אליכם. ככה, ישר. רק להתכופף ולהרים. פשוט.

מסוקרנים?


חלק מהפתרונות הם בגדר עוזר למורה או לגננת ואילו אחרים מסייעים למטפל ולהורים :


מה הייתם עושים אם לפני השיעור יכולתם לבחור מבין מאות סרטוני חוסן, את הסרטון המתאים ביותר לתלמידים שלכם ביום מסוים, אחרי אירוע ספציפי (אפילו משהו קטן שקרה בהפסקה), או כדי להכין אותם לחיים של מעורבות חברתית ועמידה במצבי משבר?

הפיצוח כאן הוא האפשרות לבחור לכל סיטואציה את הסרטון המתאים. למה סרטונים? סרטונים קצרים פונים בדיוק לדור הטכנולוגי הזה. אופן הצגת הנושא יכול מאוד להשפיע על המעורבות של התלמידים ועל היכולת שלכם לקחת את זה הלאה ולעורר חשיבה. המורים לא צריכים לבזבז זמן על הכנת החומרים הללו. את הזמן והמאמץ הם צריכים להשקיע באינטראקציה משמעותית בחברת הילדים, בילד היחיד שזקוק בדיוק כרגע לתשומת הלב שלכם. הסרטונים מתאפיינים בהצגת הנושא בצורה לא מאיימת, שיכולה לקדם בטחון העצמי, לסייע לילד ברכישת חברים ובפרשנות של סיטואציות שכרגע אין באפשרותו לתת להן מילים. Simply Me זכו במקום השני, במסלול הכשירויות (מיומנויות), בתחרות ה- GESA הבינלאומית (Global EdTech Startup Awards) מתוך 122 מדינות, ומעל 1000 סטרטאפים. המיזם הוא בליווי משרד החינוך ו-MindCET. זה פשוט ממלא את הלב בגאווה ישראלית. נכון?



פתרון נוסף שנותן כוחות-על לגננות הוא LOOX -מערכת לניהול מידע המאפשרת לצוות החינוכי והטיפולי לעקוב אחר ההתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית, החברתית, השפתית והמוטורית של הילד. קבלת תמונת מצב אישית וקבוצתית והפעלת תוכניות מבוססות נתונים. הפתרון הזה נותן מענה לבעיה של מעקב מדוקדק אחר כל ילד ואיסוף יעיל של הנתונים במטרה לייצר תוכניות לקידום כל ילד על פי צרכיו. האפליקציה נוחה לשימוש ועוזרת לגננת לבטא את המקצועיות שלה. שלא לדבר על צוות מקצועי שנותן שירות ותמיכה. LOOX זכה במקום שני בתחרות לסטארטפים בחינוך העולמית GESAwards. גאווה ישראלית כבר אמרנו?



נוסף על גננות ומורות.ים גם לילדים להורים ולמטפלים יש אפליקציות שמסייעות בקידום תהליכים חברתיים ורגשיים של ילדים מאובחנים. אחד מהם הוא cristalix . זוהי פלטפורמה דיגיטלית מתקדמת ומותאמת אישית המיועדת לפתח מיומנויות חברתיות ורגשיות אצל ילדים. קריסטליקס מתאימה לעבודה עם ילדים בגילאי 8-12 המאובחנים ב: כעס, אוטיזם, HDAD, חרדה.

בעיתות קשות כמו אלה שאנו חווים היום כחברה, אני מודה שזה נותן רגע של אור ותקווה לפגוש יוזמה כזו. אין לי ספק שיש לפתרון כזה מקום חשוב בחברה שלנו.



מיזם מבוסס כתיבת סיפורים אישיים באמצעות בינה מלאכותית, מאפשר לאנשי חינוך ולמטפלים לכתוב יחד עם הילד.ה סיפור ולבטא רגשות, כולל האיורים שמתלווים לסיפור, על-ידי כתיבת פרומפט פשוט. זוהי OZZYSTORY פלטפורמה ליצירת תכנים רגשיים חברתיים בעזרת מחולל AI. מתוך האתר- ״עבור מיליוני ילדים מיוחדים, סיפורים טיפוליים ולוחות תקשורת הם כלים חיוניים לניווט בעולם סביבם. אבל עם מספר מוגבל של מרפאות תקשורת, ילדים עלולים להחמיץ. זה המקום שבו Ozzystory נכנסת לתמונה. דרך השוק החדשני שלה, Ozzystory מקלה על מטפלים מכל הסוגים - כולל מורים - לספק את הכלים המכריעים האלה לילדים הזקוקים להם ביותר. דמיינו לעצמכם ילד שמתקשה לתקשר או להבין סיטואציות חברתיות מקבל פתאום את הכוח להתחבר לאחרים ולשגשג. זה סוג ההשפעה שיכולה להיות ל-Ozzystory, המאפשרת למטפלים ליצור תוכן מותאם אישית תוך דקות ולפתוח אפשרויות חדשות עבור כל ילד וילד״.



צילום מסך מהאתר snowflex
צילום מסך מהאתר snowflex

 כדי להצליח לסייע לתלמידים שלנו בכל ההיבטים של חוסן רגשי, אנחנו אנשי ונשות החינוך צריכים לקבל כלים ותמיכה ייעודיים. על האתגר הזה בדיוק חשבו היזמים של snowflx . והנה הבוטית לה חיכתם מתחילת הפוסט!. הכירו את ג׳יני. ג'יני ממוקדת בשיפור ותמיכה בצוות החינוכי בכל הקשור לכישורים חברתיים ותחושת ה wellbing. הצוות של המיזם על טהרת הנשים. כבר דבר נפלא. לפי האתר של המיזם- הן מתמחות ביצירת חברויות אמת על ידי לימוד מהיר ויעיל של כישורים חברתיים ויישום בשטח. ״מטרתנו היא שתכירי חברות בכל זמן ובכל מקום, שתרגישי בטחון עצמי גבוה וחופשייה להכיר, לבלות ולהנות גם עם עצמך וגם עם אחרים. הבחירה היא בידך. ואנחנו כאן כדי ללוות אותך!״ כל כך מתאים לימים אלה.


אחרי הקדמה כזו,
אני בטוחה שניפגש מחר.
להתראות,
לימור




719 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page