top of page

מה עושים לאחר הביאנלה לחינוך 2022?

עודכן: 30 במרץ 2023


חטיבת תקשוב וטכנולוגיות בחינוך מציגים בביאנלה לחינוך 2022 בבניני האומה ירושלים
רחלי, לימור, רונית, וונדי וקובי בביאנלה לחינוך

זיהוי פער עשוי להוביל לחדשנות

ניסיתי לאפיין את נקודת ההתחלה של הביאנלה בתוך האקו-סיסטם החינוכי. בתוך כך עלה בדעתי שאחד הדברים שיכולים לעורר צורך לפעול ביצירתית הוא זיהוי של פער במציאות.

לדוגמה, סגניות מנהלים בקורסים שהובלתי השנה בנושא יזמות הצביעו על צורך דחוף בשימור אנשי חינוך מצוינים בבית-הספר ויצירת קהילה תוססת ויוצרת שתוביל את בית-הספר בעידן החדש. מספר יוזמות שניסו לייצר תוכנית פעולה לאתגר הזה התחילו לפעול כבר השנה, בידיהן האמונות של נשות מקצוע מדהימות שפגשתי, ואין לי ספק שיעשו שינוי גדול במחוז מרכז. תודה למנהלת מחוז מרכז שהובילה ואפשרה את המהלך!


זיהוי של פער במציאות החינוכית בהקשר המקומי הוביל לא מעט אנשי חינוך יצירתיים לפתח אלפי יוזמות ולהציג אותן ב #ביאנלה2022 שהתקיימה בבנייני האומה בירושלים השבוע.


קיום מאיצים באקו-סיסטם החינוכי מסייע ליישום החדשנות

כל הטוב הזה לא קרה כך סתם.

באקו-סיסטם החינוכי בארץ הופעלו בשנים האחרונות עשרות מאיצי חדשנות בבתי-הספר, במרכזי הפסג"ה, במחוזות, ברשויות, בתוך היישובים ובתוך קהילות עובדי הוראה. עליית הקהילות, בעידוד המאיצים, הובילו להתחלה או המשך יישום של יוזמות מדהימות כגון: האטה בחינוך, SEL בחינוך, מייקרים, מישחוק, מיינדפולנס ועוד.

הקשרים מאיצים רבים צמחו מעשייה של אנשי חינוך מעוררי השראה. לדוגמה- יעקב הכט שיצא למסע בעקבות בית ספר אגורה בהולנד ומוביל מהפכה בחינוך בבית-ברל, אורית פרנפס שלקחה על עצמה את הובלת ההאטה בחינוך יחד עם קבוצה של נשות חינוך מדהימות. חלק מהמאיצים היו ארגונים מחוץ ובתוך משרד החינוך.

אחד המאיצים העוצמתיים ביותר הגיע מתוך משרד החינוך- המו"פ. כבר שנים שאני משתפת את העלונים מעוררי החשיבה סק;ופ שיצרו סביבם קהילת אנשי חינוך שלא מפסיקה ללמוד. אנשי המו"פ ובראשם מירב זרביב יזמו, חשבו, בנו ויצרו את הביאנלה לחינוך 2022 שאני מאוד גאה בקיומה, ובכך שהשתתפתי בה כמציגה מטעם חטיבת תקשוב וטכנולוגיות בחינוך. עם רבים מחברי במו"פ עבדתי וחשבתי במסגרות שונות, פיתחנו פרקטיקות חדשניות, יזמנו מענים מותאמים לבתי ספר רדיקליים, פיתחנו מודלים פורצי דרך בפדרציית המו"פ ולמדנו ביחד קורסים מרתקים בנושאים: חשיבת עתיד, יזמות ועוד. בכל פעם שלמדתי משהו חדש, ממש בן לילה גם לקחתי על עצמי להפיץ את הבשורה הלאה, לקהילות נוספות. במו"פ אומרים "קחו ועשו זאת שלכם"- זה מאוד מדבר אלי, כי אני תמיד מביאה לתוך ההפצה את העצמי המקצועי שפיתחתי לאורך השנים, והוא כמובן יהיה חד פעמי וייחודי לידע ולמיומנויות שלי. זה כל הסוד של "תעביר את זה הלאה"- החד פעמיות של המפגש בין אנשים, רעיונות ותשוקות (במקרה שלי- לחינוך). אני חושבת שפעולת ההפצה שלי יצאה מתוך סקרנות (לנושא היזמות החינוכית ולאנשים בכלל), וגם מתוך אג'נדה אישית-מקצועית של פעלנות (אני כנראה בלתי נלאית... היום גיליתי שיש לי 120 פוסטים בבלוג- איזה קטע!) שתפסה תאוצה כי אני עובדת בתוך הקשר פתוח ומאפשר, שרואה שנים קדימה.

קהילה של אנשים עם ברק בעיניים

תמיד כששואלים אותי איך יש לי כל כך הרבה מרץ ושמחה ליצור וליזום עוד ועוד? או למה אני כל כך רגועה? (זה לא הפכים?), אני עונה שמה שנותן לי כוח בכל יום זה המשפחה שלי, וברמה המקצועית- זה הקהילה בה אני עובדת. שמתי לב שאני מקפידה להקיף את עצמי באנשים חיוביים, מחייכים, שיש להם את החוכמה לעודד אותי, לתת לי מרחב פעולה ולשתף איתי פעולה. את אלה שלא עונים על כל ההגדרות הללו- אני פשוט לא שמה במרכז תשומת הלב שלי- כי התרגלתי לייצר לעצמי מרחב של בחירה.

עכשיו כמה מילים על האנשים האלה- שזה את ואתה. כן. את ואתה שקוראים כעת את הפוסט.

אני פוגשת אתכם במעלית, במשרד החינוך, או בכניסה לפסג"ה, או בזום... ואתם אומרים לי שקראתם מה שכתבתי ואיך עשיתם משהו אחרי הקריאה.

אתם מחבקים אותי חזק בדרכי לעוד הרצאה באולם בביאנלה השבוע ומספרים לי על מה שקרה לאחר שנפגשנו לפני 4 שנים וחשבנו ביחד על קידום המיזם שהגיתם, ואיך התפתחתם מאז (ממש מרגש!).

אתם עשרות האנשים שראיתי (וממש התגעגעתי), נופפנו זה לזה, וחייכנו בתוך כל ההמולה המהממת של בנייני האומה השבוע. כולכם נותנים לי ולעוד מאות או אלפי אנשים חינוך כוח להמשיך, לייצר חדשנות, לראות את אנשי החינוך היקרים והיקרות שלנו ואת הילדים בכיתות בגובה העיניים- ולחלום עתיד טוב יותר למדינה שלנו, לטובת האנשים החיים בה.


אז מה עושים מחר בבוקר? כשנגמרה ההמולה של הביאנלה, קיפלנו את התצוגות לארגזים ונסענו הביתה נרגשים.

אני ממליצה על ארבע פעולות המבוססות על ארבעה עקרונות/ תנאים מוכרים ופחות מוכרים:

  1. סביבה מצמיחה- מקיפים את עצמנו באנשים סקרנים שלא מפחדים לנסות

  2. החדשנות החדשה- מחפשים מה חדש במציאות ומתעמקים במה שמלהיב אותנו

  3. הפכו זאת לשלכם- מייצרים גרסה מותאמת לנו, לאנשים בתוך החיים שלנו ביום יום

  4. מיינדפולנס- מקשיבים להשפעות של הדבר החדש על עצמנו ועל אחרים, עובדים יחד


הביאנלה היא מקום מצוין להתחיל לחפש את החדש שאתאים לעצמי, לא?

שוטטתי במרחבי הביאנלה הפיסיים והדיגיטליים וזה נראה כמו אינסוף אפשרויות-

נושאי הביאנלה לחינוך 2022 כפי שהם מופיעים בפרסומים השונים
הנושאים בביאנלה לחינוך 2022

השפע הזה יכול גם לאיים.

מה הכי מתאים לי?

איך אלמד את הכל?

אם ניסו כבר והמציאו הכל- מה נשאר לי לתרום?

האם מה שאמציא, יהיה חדש? מישהו יתייחס אליו?


יש כמה דרכים להתחיל, וכל אחד יודע ויודעת מה מתאים לה,

  • לפנות למומחה שיכול לתווך ולסייע לסלול את הדרך, עד לעצמאות

  • לשוטט לבד או עם חבר/ה בתוך השפע הזה ולהתחיל להעמיק במה שמושך את הלב

  • להצטרף לקהילה קיימת ולחפש בתוכה איש או אשת חינוך שותפה




אני רואה את הכתיבה כאן כהזמנה לשיח. הנושא בוודאי מעניין אותך אם קראת עד כאן.


אז נשאר רק פרט אחד קטן...


אנא הרשמו לאתר - Log In באתר כדי להתחיל לכתוב כאן תגובות לפוסט ולסמן 'אהבתי'.


כמובן שיש גם פורום לחברים (ואפליקציה) ואתם מוזמנים ומוזמנות להשתתף ולכתוב בה לקהילה שלנו.


בנוסף, זכרו שניתן להזמין הרצאה מעוררת השראה כאן. בהצלחה מורי המאה ה-21.





725 צפיות0 תגובות
bottom of page